Ведаць, каб не парушаць!
Органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне надзелены паўнамоцтвамі ажыццяўлення наглядных мерапрыемстваў у сферы выканання заканадаўства аб занятасці насельніцтва (праверак, маніторынгаў, мерапрыемстваў тэхнічнага (тэхналагічнага, праверачнага) характару).
Тыповымі парушэннямі з боку наймальнікаў, якія выяўляюцца ў выніку правядзення наглядных мерапрыемстваў, з'яўляюцца непаведамленне органаў па працы, занятасці і сацыяльнай абароне ва ўстаноўленыя заканадаўствам тэрміны:
аб наяўнасці вакансій і (або) аб іх запаўненні;
аб маючым адбыцца звальненні ў сувязі са скарачэннем колькасці або штата работнікаў, ліквідацыяй арганізацыі.
Адміністрацыйная адказнасць за парушэнне заканадаўства
За парушэнне заканадаўства аб занятасці насельніцтва прадугледжана адміністрацыйная адказнасць згодна з арт. 10.11 і ч. 1 арт. 10.12 КоАП.
Артыкул 10.11. Парушэнне заканадаўства аб занятасці насельніцтва
Невыкананне наймальнікам абавязку па стварэнні працоўных месцаў (у тым ліку спецыялізаваных працоўных месцаў для асоб з абмежаванай працаздольнасцю) для працаўладкавання грамадзян, асабліва якія маюць патрэбу ў сацыяльнай абароне і не здольных на роўных умовах канкурыраваць на рынку працы, а таксама бацькоў, якія абавязаны пакрываць расходы, затрачаныя дзяржавай на ўтрыманне дзяцей, якія знаходзяцца на дзяржаўным забеспячэнні, у выпадках, калі абавязковасць стварэння такіх месцаў прадугледжана заканадаўствам, –
цягне за сабой накладанне штрафу ў памеры ад пяці да пяцідзесяці базавых велічынь, а на юрыдычную асобу – да ста базавых велічынь.
Невыкананне наймальнікам абавязку па стварэнні працоўных месцаў для працаўладкавання работнікаў, якія атрымалі інваліднасць у выніку калецтва або прафесійнага захворвання альбо іншага пашкоджання здароўя, звязанага з выкананнем імі працоўных абавязкаў у гэтага наймальніка, –
цягне за сабой накладанне штрафу ў памеры ад пяці да пяцідзесяці базавых велічынь, а на юрыдычную асобу – да ста базавых велічынь.
Непаведамленне органаў па працы, занятасці і сацыяльнай абароне, несвоечасовае або не ў поўным аб'ёме паведамленне гэтых органаў упаўнаважанай службовай асобай наймальніка аб маючым адбыцца вызваленні работнікаў у сувязі з ліквідацыяй юрыдычнай асобы, спыненнем дзейнасці індывідуальнага прадпрымальніка або скарачэннем колькасці (штата) работнікаў альбо аб наяўнасці свабодных працоўных месцаў (вакансій) –
цягне за сабой накладанне штрафу ў памеры ад пяці да пятнаццаці базавых велічынь.
Артыкул 10.12. Парушэнне заканадаўства аб працы
Неабгрунтаваная адмова службовай асобы наймальніка ў прыёме на працу грамадзяніна, накіраванага органамі па працы, занятасці і сацыяльнай абароне ў кошт броні, выпускніка дзяржаўнай установы прафесійна-тэхнічнай, сярэдняй спецыяльнай або вышэйшай адукацыі, накіраванага на працу ў адпаведнасці з заяўкай гэтага наймальніка або дагаворам аб узаемадзеянні, заключаным паміж установай адукацыі і гэтым наймальнікам, а роўна адмова службовай асобы наймальніка ў прыёме на працу іншай асобы, заключэнне працоўнага дагавора з якой з'яўляецца абавязковым, –
цягне за сабой накладанне штрафу ў памеры ад дваццаці да пяцідзесяці базавых велічынь.
Дзеянні наймальніка з'яўляюцца адміністрацыйным правапарушэннем, у выпадку калі:
Не прадстаўлены (несвоечасова) прадстаўлены звесткі аб вызваленні работнікаў (звесткі павінны быць накіраваны ў орган па працы, занятасці і сацыяльнай абароне не пазней за 3 месяцы (у выпадку масавага вызвалення) або не пазней за 2 месяцы (у выпадку вызвалення 1 і больш работнікаў).
Упаўнаважанай службовай асобай наймальніка неабгрунтавана адмоўлена ў прыёме на працу грамадзяніну, накіраванаму ў кошт броні.
Несвоечасова прадстаўлены звесткі аб наяўнасці вакансіі (напрыклад, на 7 дзень з дня ўтварэння вакансіі, дата ўтварэння вакансіі – гэта дата ўключэння пасады (прафесіі) у штатнае раскладванне або наступны пасля звальнення работніка дзень).
Звесткі аб вакансіі не прадстаўлены.
Звесткі аб вакансіях прадстаўлены, але не ў поўным аб'ёме (не ўвесь пералік вакансій).
Важна ведаць. Факт прыняцця новага супрацоўніка на вакантную пасаду, аб якой не былі праінфармаваныя органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне, не ўхіляе парушэнне.
Абавязкі наймальніка
Прававыя, эканамічныя і арганізацыйныя асновы дзяржаўнай палітыкі ў галіне садзейнічання занятасці насельніцтва вызначаны Законам Рэспублікі Беларусь ад 15 чэрвеня 2006 г. № 125-З «Аб занятасці насельніцтва Рэспублікі Беларусь» у рэдакцыі Закона Рэспублікі Беларусь ад 11 кастрычніка 2024 г. № 36-З «Аб змяненні законаў па пытаннях занятасці насельніцтва» (далей – Закон № 125-З), артыкулам 35 якога ўстаноўлены абавязкі наймальнікаў у галіне забеспячэння занятасці насельніцтва, у тым ліку:
своечасова (не пазней чым за тры месяцы) прадстаўляць у органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне і прафсаюз пісьмовую інфармацыю аб магчымых масавых вызваленнях работнікаў (катэгорыі і колькасць работнікаў, якіх яны могуць закрануць, тэрміны, на працягу якіх намечана іх ажыццявіць). Крытэрыі масавага вызвалення работнікаў вызначаюцца Міністэрствам працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь;
не менш чым за два месяцы да вызвалення работнікаў у сувязі з ліквідацыяй арганізацыі, спыненнем дзейнасці індывідуальнага прадпрымальніка, скарачэннем колькасці або штата работнікаў пісьмова апавяшчаць аб гэтым органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне па месцы знаходжання наймальніка з указаннем прозвішча, прафесіі (спецыяльнасці), кваліфікацыі і памеру аплаты працы вызваляемых работнікаў;
апавяшчаць органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне аб наяўнасці вакантных рабочых месцаў (вакансій) на працягу 5 рабочых дзён з даты іх утварэння шляхам размяшчэння гэтых звестак на інфармацыйным партале дзяржаўнай службы занятасці ў электронным выглядзе (у выглядзе электроннага дакумента, падпісанага электронным лічбавым подпісам, выпрацаваным з выкарыстаннем асабістага ключа, сертыфікат адпаведнага адкрытага ключа якога выдадзены рэспубліканскім удасканаленым цэнтрам Дзяржаўнай сістэмы кіравання адкрытымі ключамі праверкі электроннага лічбавага подпісу Рэспублікі Беларусь). Наймальнікі са спісачнай колькасцю работнікаў не больш за пяць чалавек маюць права прадстаўляць звесткі ў орган па працы, занятасці і сацыяльнай абароне па месцы знаходжання вакантнага рабочага месца (вакансіі) у пісьмовым выглядзе.
інфармаваць органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне аб запаўненні альбо выключэнні са штатнага раскладу свабодных рабочых месцаў (вакансій) раней пададзеных вакансій на працягу двух рабочых дзён з дня іх запаўнення альбо выключэння са штатнага раскладу. Інфармаваць аб гэтым неабходна праз тыя ж рэсурсы, што і аб вакансіях – у выглядзе электроннага дакумента або ў пісьмовым выглядзе.
Наймальнік мае права не паведамляць органы па працы, занятасці і сацыяльнай абароне аб наяўнасці свабодных рабочых месцаў (вакансій), калі праца па гэтай вакантнай пасадзе служачага (прафесіі рабочага) выконваецца работнікам дадаткова нароўні з яго асноўнай працай, вызначанай працоўным дагаворам (службовай (рабочай) інструкцыяй), або звыш працягласці працоўнага часу па асноўнай працы ў адпаведнасці з заканадаўствам.
Звяртаем увагу, што размяшчэнне звестак аб наяўнасці свабодных рабочых месцаў (вакансій), не апублікаваных у Агульнарэспубліканскім банку вакансій на інфармацыйным партале дзяржаўнай службы занятасці, на іншых інфармацыйных рэсурсах забараняецца. Размяшчэнне звестак аб наяўнасці свабодных рабочых месцаў (вакансій) на іншых інфармацыйных рэсурсах магчыма толькі пры ўмове спасылкі на Агульнарэспубліканскі банк вакансій на інфармацыйным партале дзяржаўнай службы занятасці.
Адаптацыя інвалідаў да працоўнай дзейнасці (з кампенсацыяй выдаткаў наймальніка на аплату працы інвалідаў).
Адаптацыя інвалідаў да працоўнай дзейнасці (з кампенсацыяй выдаткаў наймальніка на аплату працы інвалідаў) можа ажыццяўляцца ў арганізацыях любых арганізацыйна-прававых форм і ў індывідуальных прадпрымальнікаў. Наймальнікі, якія выказалі жаданне ажыццяўляць адаптацыю інвалідаў да працоўнай дзейнасці, павінны мець неабходныя магчымасці і ўмовы для рэалізацыі мерапрыемстваў па адаптацыі інвалідаў да працоўнай дзейнасці ў адпаведнасці з заканадаўствам. Адаптацыя інвалідаў да працоўнай дзейнасці ажыццяўляецца наймальнікамі па накіраваннях упраўлення па працы, занятасці і сацыяльнай абароне Гродзенскага гарвыканкама на дагаворнай аснове. Адаптацыя інвалідаў ажыццяўляецца ў тэрмін ад шасці месяцаў да аднаго года, а для інвалідаў з інтэлектуальнымі парушэннямі – да двух гадоў. Наймальнікам кампенсуюцца:
выдаткі на выплату заработнай платы з улікам адпрацаванага часу ў памеры, які не перавышае мінімальную заработную плату, устаноўленую ў перыяд, за які праведзена налічэнне заработнай платы;
сумы сярэдняга заробку, захаванага за час працоўнага адпачынку, грашовай кампенсацыі за нявыкарыстаны працоўны адпачынак у памеры, які не перавышае мінімальную заработную плату, устаноўленую ў перыяд, за які праведзена налічэнне названых выплат;
сумы абавязковых страхавых узносаў у Фонд сацыяльнай абароны насельніцтва Міністэрства працы і сацыяльнай абароны і страхавых узносаў па абавязковым страхаванні ад няшчасных выпадкаў на вытворчасці і прафесійных захворванняў.
Кансультацыі: 62-59-68
Працаўладкаванне беспрацоўных для набыцця досведу практычнай працы з частковай кампенсацыяй наймальнікам затрат на аплату працы.
Садзейнічанне ў набыцці досведу практычнай працы ажыццяўляецца органам па працы, занятасці і сацыяльнай абароне шляхам працаўладкавання на субсідаваныя працоўныя месцы ў адпаведнасці з атрыманай пасадай службоўца (прафесіяй рабочага), спецыяльнасцю, кваліфікацыяй з заключэннем тэрміновых працоўных дагавораў (за выключэннем кантрактаў) у адпаведнасці з заканадаўствам аб працы беспрацоўных з ліку:
выпускнікоў устаноў адукацыі, якія атрымалі прафесійна-тэхнічную, сярэднюю спецыяльную, вышэйшую адукацыю;
асоб, якія прайшлі падрыхтоўку, прафесійную падрыхтоўку або перападрыхтоўку ў рамках адукацыйных праграм дадатковай адукацыі дарослых па накіраванні органаў па працы, занятасці і сацыяльнай абароне;
асоб, якія асвоілі змест адукацыйнай праграмы павышэння кваліфікацыі рабочых (служачых), адукацыйнай праграмы перападрыхтоўкі рабочых (служачых), адукацыйнай праграмы прафесійнай падрыхтоўкі рабочых (служачых) ва ўстановах адукацыі, іншых арганізацыях, якім у адпаведнасці з заканадаўствам прадастаўлена права ажыццяўляць адукацыйную дзейнасць;
асоб, якія не працавалі 12 і больш месяцаў у сувязі з доглядам за дзіцем ва ўзросце да трох гадоў, дзіцем-інвалідам ва ўзросце да 18 гадоў, дзіцем ва ўзросце да 18 гадоў, інфікаваным вірусам імунадэфіцыту чалавека, а таксама ў сувязі з праходжаннем тэрміновай ваеннай службы, альтэрнатыўнай службы.
Парадак кампенсацыі затрат наймальнікам і ўмовы працаўладкавання беспрацоўных для набыцця досведу практычнай працы вызначаюцца Міністэрствам працы і сацыяльнай абароны.
Кансультацыі: 62-59-68
ВЫДАЧА БЛАНКАЎ ПРАЦОЎНЫХ КНІЖАК І ЎКЛАДЫШАЎ ДА ІХ
УВАГА!
ЮРЫДЫЧНЫЯ АСОБЫ, ЯКІЯ ЗНАХОДЗЯЦЦА НА ТЭРЫТОРЫІ ГРОДЗЕНСКАГА РАЁНА
па пытанні выдачы бланкаў працоўных кніжак і ўкладышаў да іх звяртаюцца ў
Гродзенскі раённы выканаўчы камітэт: г.Гродна, вул.Горкага, 51 (http://grodnorik.gov.by)
Упраўленне па працы, занятасці і сацыяльнай абароне Гродзенскага гарадскога выканаўчага камітэта
ажыццяўляе выдачу бланкаў працоўных кніжак і ўкладышаў да іх
ТОЛЬКІ ЮРЫДЫЧНЫМ АСОБАМ, ЯКІЯ ЗНАХОДЗЯЦЦА НА ТЭРЫТОРЫІ Г.ГРОДНА!
У адпаведнасці з п.84 Інструкцыі аб парадку вядзення працоўных кніжак работнікаў, зацверджанай пастановай Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь ад 16.06.2014г. № 40, упраўленне ажыццяўляе набыццё і выдачу бланкаў працоўных кніжак і ўкладышаў да іх арганізацыям, якія знаходзяцца на тэрыторыі г. Гродна і не маюць падпарадкаванасці або не ўваходзяць у склад (сістэму) дзяржаўных органаў і іншых дзяржаўных арганізацый.
ДАКУМЕНТЫ, НЕАБХОДНЫЯ ДЛЯ АТРЫМАННЯ БЛАНКА ПРАЦОЎНАЙ КНІЖКІ (УКЛАДЫША):
Ліст на імя начальніка ўпраўлення па працы, занятасці і сацыяльнай абароне Гродзенскага гарвыканкама Чакель Л.А. паводле ўзору;
Копія пасведчання аб рэгістрацыі юрыдычнай асобы;
Даверанасць на атрыманне матэрыяльных каштоўнасцей устаноўленага ўзору альбо пячатка арганізацыі і копія загаду (рашэння заснавальнікаў) аб назначэнні на пасаду (для кіраўніка арганізацыі);
Пашпарт асобы, якая атрымлівае таварна-матэрыяльныя каштоўнасці;
Копія плацежнага даручэння (аплату праводзіць загадзя).
Выпіска таварнай накладной вырабляецца толькі пры наяўнасці ўсіх пазначаных дакументаў.
Выдача бланкаў працоўных кніжак і ўкладышаў да іх ажыццяўляецца штодня ў працоўныя дні з 14.00 да 16.30 па адрасе г.Гродна, вул. Дзяржынскага, 3, кабінет 104.
Аплачаныя бланкі працоўных кніжак і ўкладышаў да іх павінны быць атрыманы на працягу 30-ці каляндарных дзён з моманту паступлення грашовых сродкаў на разліковы рахунак упраўлення.
РЭКВІЗІТЫ ДЛЯ АПЛАТЫ:
Аплата за працоўныя кніжкі або ўкладышы ў працоўныя кніжкі ажыццяўляецца толькі з разліковага рахунку арганізацыі на разліковы рахунак упраўлення па працы, занятасці і сацыяльнай абароне Гродзенскага гарвыканкама.
Атрымальнік плацяжу: Упраўленне па працы, занятасці і сацыяльнай абароне Гродзенскага гарвыканкама
УНП: 500039748
Разліковы рахунак (IBAN): BY37 AKBB 3642 5020 0414 5400 0000
Банк: Гродзенскае абласное ўпраўленне ААТ "АСБ Беларусбанк"
БІК (BIC): АКВВВY2X
Кадыфікатар прызначэння плацяжу: 12601
Кошт бланка працоўнай кніжкі (1 шт.): 6,64
Кошт укладыша ў працоўную кніжку (1 шт.): 4,61
Прызначэнне плацяжу: За бланк працоўнай кніжкі (укладыша)
Заўвага! Атрыманне 10 (дзесяці) і больш бланкаў «Працоўная кніжка», «Укладыш у працоўную кніжку» павінна быць папярэдне ўзгоднена з начальнікам упраўлення;
Працоўныя кніжкі выдаюцца ТОЛЬКІ ПА ФАКЦЕ ПАСТУПЛЕННЯ грашовых сродкаў на рахунак упраўлення,
па працоўных днях з 14 да 16.30 гадзін
Тэлефон для даведак: 62-59-70